Formida
Image default
Zakelijk

Waarom een excellente klantendienst een prioriteit moet zijn

Een uitstekende klantendienst bieden moet een van de grootste prioriteiten van je bedrijf zijn.

Hier zijn een paar van de grootste redenen waarom:

Het is wat je klanten zich herinneren
Je klanten gaan zich herinneren hoe je hen liet voelen. Ze zullen zich echter niet alleen herinneren hoe je hen liet voelen, maar je kunt er zeker van zijn dat ze die ervaring ook aan anderen zullen vertellen.

Je klantendienstteam is een vertegenwoordiging van je bedrijf als geheel, en die teamleden hebben interactie met je klanten. Als je bedrijf niet op de beste manier wordt voorgesteld door een slechte klantendienstervaring, kun je maar beter geloven dat klanten die ervaring met je merk zullen associëren – tot (en als) ze het tegendeel bewezen krijgen.

Zelfs als je klanten niet op een zeepkist in de sociale media gaan staan en verkondigen hoe verschrikkelijk hun ervaring was, is het veilig te veronderstellen dat hun slechte ervaring zal uitlekken naar andere vormen van conversatie.

Klanten zullen hun ervaring hoe dan ook delen, dus waarom zou je ze niet iets positiefs te zeggen geven?

Het reflecteert zwaar op je hele bedrijf
Elk contactmoment met klanten weerspiegelt op je bedrijf als geheel – van je sociale media berichten en nieuwsbrieven tot hoe je met je klanten praat aan de telefoon.

Door die logica is het veilig om te zeggen dat goede klantendienst geassocieerd wordt met een hogere kwaliteit van producten en dat slechte klantendienst geassocieerd wordt met producten die ondermaats zijn – zelfs als dat niet waar is.

In werkelijkheid maakt het niet uit of dat waar is of niet – klanten zullen nog steeds naar de heuvels vluchten als je reputatie is gekelderd. Sterker nog, Amerikaanse consumenten zullen 17% meer betalen voor een product van een bedrijf met een goede klantendienst.

De moraal van het verhaal: hoe je bedrijf door klanten wordt waargenomen zal je winst maken of breken.

Het laat klanten zien dat je om ze geeft
Je klanten zijn menselijk. Jij bent ook menselijk. Mensen willen weten dat andere mensen voor hen zorgen en dat hun belangen het beste worden behartigd.

Als je je klanten goed behandelt, vooral in een situatie waarin ze zich kwetsbaar voelen, voelen ze zich veilig om zaken met je te doen. En ze zijn niet alleen eerder geneigd opnieuw zaken met je te doen, maar zullen hun familie en vrienden ook vertellen over hun geweldige ervaring.

Het is een geweldige marketing invalshoek
Het beoefenen van uitstekende klantendienst is iets waar je trots op mag zijn! En hoe kun je die trots beter laten zien dan binnen je marketing?

Uitstekende klantendienst moet een natuurlijk deel worden van de persoonlijkheid van je bedrijf. Het zal echt moeilijk zijn – zo niet bijna onmogelijk – om een uitstekende klantendienst te bieden als niet je hele bedrijf meedoet.

Ongeacht je product of dienst, als je op een vreselijke manier met je klanten omgaat, kan er een dag komen waarop je helemaal geen klanten meer hebt.

Ben je op zoek naar een bepaalde klantendienst? Bekijk hieronder een aantal grote klantendiensten die je kunt bereiken: