Formida
Image default
Internet marketing

Influencer Marketing: marktkenmerken en tips voor het werken met influencers


marketing strategy books

 

Je weet natuurlijk wat Influencer Marketing is. En misschien gebruik je deze tool zelfs al heel lang in de praktijk. Vandaag zullen we proberen om meer in detail te begrijpen: wat is de influencer-markt, wat u moet weten aan het begin van het werken met opinieleiders en welke services nuttig voor u zijn om influencers te vinden die geschikt zijn voor een specifiek bedrijf en een bepaalde situatie.

 

Wat is Influencer Marketing

 

Influencer Marketing is een manier om producten en diensten te promoten via influencers. Influencers hebben een loyaal publiek dat naar hen luistert en klaar staat om bijna alles te herhalen wat hun idolen doen. Er wordt in de wereld veel gepraat over het promoten van merken via populaire bloggers, hoewel dit slechts een deel van de trend is.

 

In feite kan een influencer iedereen zijn – van een populaire popster tot een bepaald babyforum dat wordt vertrouwd door de hele moedersgemeenschap, of een superbeoordeelde adviseur op iRecommend.

 

Dankzij sociale netwerken verschijnen er elk jaar meer en meer opinieleiders op verschillende gebieden in de wereld en groeit de interesse in de influencer-markt exponentieel. Volgens de Influencer MarketingHub-studie, waarbij 800 marketingbureaus, merkvertegenwoordigers en andere reclame- en PR-professionals betrokken waren, is het aantal Google-zoekopdrachten met betrekking tot de term Influencer Marketing de afgelopen 3 jaar met 1500% toegenomen!

 

Waarom naar influencers gaan

 

De doelen die merken stellen bij het werken met influencers kunnen als volgt worden samengevat:

 

het bewustzijn van het publiek over het merk vergroten (merkbekendheid);

 

publieksvoorlichting (vooral in het segment van hightech goederen);

 

het verbeteren van zoekresultaten (wanneer gezaghebbende sites naar uw bron linken, verbetert het de prestaties in zoekmachines);

 

demonstratie van het gebruik van het product;

 

toename van het aantal abonnees en betrokkenheid bij de sociale netwerken van het merk;

 

negatief werken (wanneer opinieleiders de mythe over de schade / nadelen van een product / dienst helpen ontkrachten);

 

verhoogde verkoop;

 

meer vertrouwen.

 

In 2019 is de overgrote meerderheid van de ondervraagde marketeers, of liever 92%, van mening dat influencer-marketing een echt effectief hulpmiddel is voor merkpromotie.

 

Influencer Marketing Effectiviteit

 

De meest gebruikte statistieken om de effectiviteit van Influencer Marketing te meten, zijn verkoopcijfers, veranderingen in sociale media-activiteit en gerichte klikken.

 

Interessant is dat bij het kiezen van influencers om advertenties te plaatsen, 42% van de marketeers aandacht besteedt aan de betrokkenheid van het publiek in communicatie met een opinieleider (het aantal klikken per bericht, opmerkingen, enz.), 33% – tot het totale bereik (weergaven, vertoningen) en slechts 25% beoordelen in hoeverre de onderwerpen van het merk overeenkomen met de onderwerpen van publicaties op de pagina van de influencer.

 

Welke criteria zijn belangrijk bij het kiezen van influencers

 

Hoe de Influencer Marketing Economy eruit ziet in 2019

 

Elk jaar groeien ook de budgetten die merken toewijzen voor influencer-marketing. 63% van de bedrijven is van plan hun advertentie-uitgaven via influencers in 2019 te verhogen, en 17% van de bedrijven is ervan overtuigd dat ze hun budget voor het werken met bloggers en beroemdheden zeker niet zullen verlagen.

 

Dit is een logische beslissing, omdat Influencer Marketing gemiddeld in alle sectoren $ 5,20 voor elke dollar aan merken levert.

 

Volgens een door AdWeek uitgevoerde enquête onder influencers, brengt het werk van merken met aanbevelers, zelfs op betaalde basis, hen bovendien kleine specifieke bonussen:

 

Dingen om in gedachten te houden bij het werken met influencers

 

Om niet de mening te creëren dat Influencer Marketing almachtig en voor iedereen geschikt is, laten we de nuances schetsen die bedrijven gewoonlijk hebben bij het kiezen en werken met influencers. Dit zijn de details die u moet weten voordat u een contract ondertekent met een influencer.

 

Beheersproblemen van de beïnvloeder

 

Zelfs als u voor plaatsing betaalt, heeft u nog steeds niet dezelfde controle over aanbevelingssites als over traditionele advertentiesites. Een blogger / verwijzer kan altijd zijn onaangename mening over een product uiten of gewoon een slechte beoordeling geven. Helaas hebben veel bedrijven, zelfs de meest bekende bedrijven, te maken met het gebrek aan controle over opinieleiders.

 

Werken met een influencer is anders dan direct adverteren

 

Begrijp eens en voor altijd het verschil tussen een advertentie en een influencer-aanbeveling. Een influencer maakt geweldige inhoud waar zijn publiek dol op is. Ze brengen content uit die ze zelf aantrekkelijk vinden en daarom is influencer marketing zo effectief.

 

Wanneer een merk echter naar een blogger komt en hem vraagt ​​om over een product te vertellen “met precies zulke woorden”, wordt het slecht voor iedereen – zowel de klant als de aannemer. Duidelijke reclame irriteert abonnees en ze zullen niet in een dergelijke aanbeveling geloven. Hierdoor is het publiek ontevreden en blijft het merk ook in het rood.

 

Het bedrijf moet de nodige informatie aan de opinieleider verstrekken, en deze op zijn beurt verteren en maken van native content: in zijn eigen stijl en in de taal die de abonnees bekend is. Dit is de enige manier waarop de aanbeveling werkt. Trouwens, daarom is er geen plaats voor lange goedkeuringen en herwerken in Influencer Marketing.

 

Het probleem met het kiezen van een influencer

 

Leer de tarwe van het kaf te scheiden. Het punt is dat er te veel influencers zijn. Misschien niet in alle bedrijfstakken, maar als uw bedrijf behoort tot het gebied van mode, beauty, gezondheid, food, dan kunt u gedurende meerdere maanden effectieve influencers kiezen op het gebied van productpromotie. 

 

Voordat u met een influencer gaat samenwerken, moet u zijn publiek (geografie, geslacht, leeftijd, inkomen) en zijn betrokkenheid (de verhouding tussen het aantal abonnees, likes, reposts, opmerkingen) evalueren. Kijk waar hij over schrijft, hoe hij informatie levert, welke chips hij heeft, hoe hij gebruikers aanhaakt.

 

Conclusie

 

We kwamen er dus achter dat Influencer Marketing steeds populairder wordt, maar de aandacht van adverteerders is onlangs verschoven van de sterren naar de richting van mid- en micro-influencers. Er zijn echter veel nuances in het werken met influencers – van het feit dat je nooit volledig kunt bepalen welke inhoud een opinieleider zal produceren, tot de elementaire markups die influencers vaak zondigen.

 influencer marketing hub instagram

https://marketingbook.shop/